Kategorie: Články

Helgoland a Dune, dva ostrovy v Severním moři

O cestě na ostrov Helgoland a Dune, který se nachází v Severním moři, jsem přemýšlel již před třemi lety. Každý rok tato cesta byla v plánu, ale okolnosti vždy pracovali proti zrealizování této akce. Tento rok jako vždy jsem chtěl na ostrov podniknout cestu, ale na konec nebyl nikdo, kdo by se přidal. Již jsem se smířil, že cestu budu muset opět odložit, ale nečekaný telofonát od jednoho kamaráda to vše změnil.

Helgoland, cesta na ostrov

Již je to několik let co jsem poprvé zauvažoval o cestě na tento ostrov, který se nachází v Severním moři. Vždy se ale plán nějak zkomplikoval a cesta se musela odložit. Smůla se prolomila až tento rok, kdy mi o jednom dubnovém víkendu zatelefonoval kamarád z Českých Budějovic a nabídl mi společnou cestu  na tento ostrov. Hned v prvním okamžiku jsem byl rozhodnutý se připojit. Jen jsem musel zjistit zda mi to umožní moje zaměstnání a hned po víkendu jsem telefonoval zpět a potvrdil svoji účast. A ještě dvě věci mi pomohli rychle se rozhodnout a přidat se na cestu. A to, že na Helgolandu budeme téměř týden. Jako další lákadlo bylo, že možná uvidíme mladé tereje na hnízdech. Odjezd byl naplánován na patnáctý červen a já se už nemohl dočkat.

Den D, čas odjezdu na ostrov Helgoland

Je neděle a já se připravuji na 814 km dlouhou cestu z Písku do přístavu Cuxhaven odkud nás na ostrov Helgoland převeze loď. Vše mám sbaleno a čekám na dvaadvacátou hodinu večerní, kdy mne mají  vyzvednout. Kolegové (Milda, Jirka a Jirka) mne naberou doma což je ideální, protože auto vyjíždí z Českých Budějovic. A má to také jednu výhodu, že nebudu konečně na cestě za focením řídit. Loď na Helgoland vyjíždí z přístavu Cuxhaven každé ráno v 10.30 hod. A proto je také dobré být již v přístavu  alespoň o dvě hodiny dříve. Naše Volvo  šlapalo jako hodinky a cesta ubíhala jako voda. Cestou proběhlo pár zastávek na kávu a protáhnutí našich těl. Do přístavního města Cuxhaven přijíždíme v sedm hodin ráno. Máme tedy ještě 3.5 hodiny čas, než se nalodíme. Naše lodní lístky máme již u sebe, protože jsme je objednali asi měsíc dopředu a nechali si je zaslat.  Konečně vstupujeme na loď, která nás odveze na samotný ostrov. Cesta lodí netrvá déle než dvě a půl hodiny. Na ostrov Helgoland plují také rychlejší lodě tkzv. (katamarán) který je o půl hodiny rychlejší. A nebo využít leteckou dopravu. Na menším ostrově Dune vedle Helgolandu je menší letiště. Po příjezdu na ostrov se jdeme ihned ubytovat do našeho pensionu, který máme objednaný již předem. Po rychlém ubytování okamžitě vyrážíme na obhlídku ostrova a na vedlejší ostrov DuneAni minuta pobytu zde nesmí přijít nazmar.

Fauna na ostrově Helgoland a Dune

Co na ostrově můžeme vidět? Musím říci, že hodně. Na samotném Helgolandu je asi největším lákadlem pozorování ale i samotné fotografování  tereje bílého. S tímto druhem jsem se poprvé setkal před lety na norském ostrově Runde. Ale tam nebyla tak dobrá příležitost je fotografovat. Naše cesta byla také načasována na červen z důvodu vidět mláďata tohoto ptáka na hnízdech. Jako další ptačí druh zde můžeme spatřit racka žlutonohého, racka stříbřitého, vrány šedé, pěvce a alkouna úzkozobého. Tento rok byl na Helholandu pozorován i albatros. Na vedlejším menším ostrůvku Dune můžeme pozorovat jespáka písečného, jespáka obecného, kajku mořskou, kameňáčka pestrého, kachnu divokou, vránu šedou, racka stříbřitého, racka žlutonohého nebo ústřičníka velkého. Ale hlavním cílem fotografování na Dune je kolonie tuleně obecného a kuželozubého. K těmto savcům se tu můžete příblížit doslova na pár metrů. Ale je dobré si přece jen držet  bezpečnou vzdálenost. Tito savci sice vypadají mírumilovně, ale dokážou si  hlídat své teritorium a napadnout případného vetřelce.

Pět dní na ostrově

Pobyt na ostrově byl nabitý od začátku až do konce. O jeden den se také náš pobyt na ostrově prodloužil díky špatnému počasí na moři. A v duchu, jsem si říkal škoda, že to nebylo déle. Fotografií  které jsem pořídil je dost. Až se vrátím domů nastane ta horší část a to třídění a úprava fotografií.  Pobyt a fotografování na ostrově  jsem si doslova užíval a měl dost času přemýšlet o místech, kam bych se rád podíval příště. Nějaké nápady jsou, tak uvidíme zda se naplní. Pokud vše klapne tak na podzim mne bude čekat další cesta za focením. Jsem moc rád, že mi tento rok konečně vyšla cesta na Helgoland a Dune a já je mohl konečně navštívit. Pokud se rozhodujete zda se na toto místo vydat, tak jen mohu vřele doporučit. Někdy se určitě na Helgoland ještě vrátím.

Související články:

Ústřičník velký, labužník z ostrova Dune

Tuleni z malého ostrova Dune

Terej bílý, elegán na ostrově Helgoland

Galerie:

Jespák obecný, Kajka mořská, Kachna divoká, Alkoun úzkozobý, Kulík písečný,

Racek žlutonohý, Vrána šedá,Tuleň obecný, Tuleň kuželozubý

(Fotografováno v červnu 2014)